For Molde Fotballklubb (MFK) er målet å ha det beste stadionanlegget i landet, og da er det avgjørende å ha storskjermer og LED-boards (digitale stadionskilt) i toppklasse. Etter om lag ti års bruk, var utstyret på Aker Stadion modent for utskifting. Vi ble satt på saken, og nå kan både sponsorer og publikum glede seg over digitale reklameflater med sylskarpe bilder.

 

 

Den siste leveransen av LED-boards og storskjermer til Aker Stadion markerer videreføringen av et nært samarbeid mellom MFK og Reklameservice gjennom nærmere 40 år. Vi er i dag både stolt sølvpartner og en sentral leverandør til klubben på flere områder. Samarbeidet omfatter alt fra tradisjonelle skilt og 3D-reklame på banen til annonsering på ferger og flyplasser med mer.

– MFK får mye TV-eksponering, og det er viktig for sponsorene at reklameflatene på stadion holder høy kvalitet, konstaterer markedsdirektør Oddvar Talset.

Han er veldig fornøyd med å ha fått på plass nye LED-boards langs banen og to storskjermer som sammen leverer sylskarp grafikk. Tilbakemeldingene fra partnerne har også vært veldig gode.

– Våre sponsorer opplever at de nye flatene gir fantastiske TV-bilder og unik synlighet på stadion, sier Oddvar.

 

Aker Stadion
Molde Fotballklubb (MFK) jobber systematisk for at Aker Stadion skal være det beste stadionanlegget i landet.

 

MFK velger avanserte storskjermer med LED-teknologi

Det var ikke småtteri som skulle på plass da Aker Stadion fikk sin siste digitale ansiktsløftning. Vår leveranse omfatter 258 meter med digitale stadionskilt rundt banen samt to nye storskjermer på totalt 85 kvadratmeter. Takket være oppgraderingen kjemper ikke MFK bare om seriegullet, men også om å ha fotball-Norges mest høyteknologiske stadionanlegg.

– De nye løsningene kan skilte med dobbelt så høy oppløsning som de forrige, høyere kontrastnivå og høyere lysstyrke. Bildene under TV-sendingene er klare, stabile og fargerike når det filmes med høyhastighetskamera, forteller IT-sjef Fredrik Fredly.

Han roser klubben og dens IT- og elektroleverandører for å ha bygget en svært god infrastruktur i bunn. Denne har igjen lagt et godt grunnlag for å bygge opp skjermsystemet. Det går nå oppgraderte fiberlinjer fra kontrollrommet til hver storskjerm og til LED-skiltene. Hver enkelt skjermmodul har redundante signal- og strømtilkoblinger og overvåkes kontinuerlig ned til minste detalj. Skjermflatene tilfredsstiller også UEFAs krav til internasjonale turneringer.

– Aker Stadion er nå utstyrt med den mest avanserte LED-teknologien som er tilgjengelig i dagens marked, oppsummerer Fredrik.

 

Nye LED-boards på Aker Stadion.
Molde Fotballklubb (MFK) får mye TV-eksponering, og det er viktig for sponsorene at storskjermene og de digitale skiltene på Aker Stadion holder høy kvalitet.

 

Samarbeid om digitalisering på hjemmebane

Vi fikk hele anlegget på plass til seriestart takket være god planlegging og godt samspill mellom alle involverte aktører. Med oss på prosjektet for MFK hadde vi også vår nøkkelpartner Unilumin, som er en av verdens ledende produsenter av LED-skjermer

– De siste 15 årene har vi jobbet systematisk for å bygge opp spesialkompetanse om skjermteknologi og komplementære tjenester. Det dreier seg primært om digitale skiltløsninger, LED-baserte storskjermer og tilhørende program- og maskinvare. Unilumin har vært med oss hele veien på både små og store prosjekter, sier markeds- og utviklingssjef Lars Fredly.

Han poengterer at det var ekstra hyggelig å få gjennomføre et storskalaprosjekt som dette på hjemmebane – bokstavelig talt. Han konstaterer videre at den lokale tilgjengeligheten er et konkurransefortrinn, men tror likevel at det var fagkunnskapen som til syvende og sist avgjorde MFKs valg av leverandør. Firmaet arbeider for tiden med flere storskjerminstallasjoner i hele landet, fra Kristiansand i sør til Hasvik i nord. Det siste året har Reklameservice også levert nye LED-skjermer til Color Line Stadion (AaFK) og LED-boards til Kristiansund Stadion (KBK). Disse er for øvrig av samme fabrikat som storskjermene og de digitale skiltene til MFK.

– Det var selvsagt en stor fordel å kjenne MFK godt fra før. Vi har inngående kunnskap om behovene til publikum, sponsorene og klubben generelt sett. Det gjør at vi kan levere en komplett pakke med tjenester, som omfatter totalansvar for drift og vedlikehold, innholdsstyring og arrangementsavvikling. Vi har alt i alt hatt et strålende samarbeid, både med Unilumin, andre lokale leverandører og ikke minst alle de flinke folkene i MFK, avslutter Lars.

 

MFK med nye reklameflater til glede for både sponsorer og publikum.
Tornekrattet med nye LED-boards i forgrunnen.